Focus RS: Moderní technika, jejíž domov je na okreskách

Součástí našeho vozového parku je již delší dobu také Ford Focus RS třetí generace, který je zároveň také poslední generací tohoto legendárního vrcholného modelu. I přesto, že se najde mnoho lidí, kteří trojkovému RS jednoduše nemohou přijít na chuť, a to především z důvodu využití moderní techniky, tak se jedná o zcela nezaměnitelné auto, které cílí především na zábavu. Perfektní požitek z jízdy zajistí 350 koňských sil v kombinaci s pohonem všech čtyř kol, který nabízí třetí generace „eresa“ exkluzivně – předchozí generace byly čistě předokolky, což je zásadní rozdíl. Focus RS je tak svým způsobem na první pohled nenápadný šmoula, který však v sobě skrývá mnohem více, než si dokážete představit. Za tuto neznalost každopádně může především chabá sportovní historie, která se například se Subaru Impreza či Mitsubishi Lancer Evo jednoduše nedá srovnávat.

Hot-hatch aneb ostře nabitá zbraň, která se nebojí střílet

Jak už bylo zmíněno výše, tak třetí generace Focusu RS je čistokrevná čtyřkolka, což je hlavním tahákem a výhodou tohoto vozu. Díky tomu je nesmírně zábavný a jeho vlastnosti mile překvapí už v sériovém stavu – nabízí skvělou přesnost řízení, perfektně naladěný podvozek, naprosto geniální čtyřpístkové brzdy, jízdní režimy a mnoho dalšího. I přesto, že se už v „sérii“ jedná o skvělé auto, tak jsme ho samozřejmě u nás v Mercutcars nemohli nechat jen tak. Prvně jsme provedli výměnu kol, a to konkrétně z originálních 19″ na menší 18″. Na větších kolech sice Focus RS vypadá parádně, bohužel ale při jízdě nadměrně tahají a s autem tak spíše bojujete, než abyste si stoprocentně užívali jízdní požitek. Na 18″ kolech se auto hodně uklidní, stává se o mnoho čitelnějším a mimo to přestává být tak neskutečně tvrdé. Vzhledem k tomu, že je Focus RS velmi nízký, tak jsme se navíc ještě rozhodli pro pořízení pořádného ochranného krytu pod motor. Mimo to jsme se zaměřili také na jeho design – v modré Nitrous Blue vypadá „ereso“ nevšedně, chybělo mu ale kouzlo a wow efekt. Vzhledem k tomu, že Ford patří do světa rallye a tzv. Martini barvy slušely všem evolucím ostrého Focusu, tak jsme se rozhodli jít právě touto cestou. Nevěděli jsme však, které přesné zbarvení chceme na náš Focus RS přenést, a tak jsme z každé generace vybrali něco a vytvořili jsme úplný originál.

Všechny uvedené úpravy jsou samozřejmě fajn, avšak v jednom z minulých článků jste se mohli dočíst, že jsme měli v plánu Focus RS nadobro odstavit z naší nabídky. Důvodů k tomuto rozhodnutí bylo v té době hned několik, všechny se ale točily okolo jediné věci, kterou je velmi náročná údržba. I když se může zdát, že auto se čtyřválcovým motorem o objemu 2.3 litru přece nemůže být žádné terno, tak věřte, že rozhodně je, a to o mnoho více, než si dokážete představit. Hned na začátek můžeme zmínit například to, že první dva modelové roky trojkového Focusu RS využívaly špatné těsnění hlavy válců, které mohlo tzv. „fouknout“. To se pak projevovalo spotřebou chladící kapaliny a hustým bílým dýmem z výfuku. Vzhledem k tomu, že se jednalo o globální problém, tak automobilka Ford začala všechny zmíněné Focusy RS svolávat a provádět opravy. Tomu se nevyhnul ani ten náš, u kterého dokonce došlo ke kompletnímu přeskládání motoru už v prvních kilometrech.

Subaru WRX STi: Surová bestie, která vás nenechá vydechnout

To byl každopádně jen začátek trnité cesty. Asi největší problémy jsme dlouhodobě museli řešit z hlediska spojky, která je čistě pro zajímavost totožná se spojkou z dvoulitrového naftového Fordu Mondeo. První sériová spojka našeho Focusu RS odešla již v necelých 7 tisících kilometrech, druhá pak nevydržela o nic více, takže jsme museli začít přemýšlet, co s tím budeme dělat. Třetí spojku jsme využili keramickou – ta vydržela zhruba 15 tisíc kilometrů, takže opět žádná sláva. Pomalu už jsme se tak začali smiřovat s tím, že nejspíše budeme muset měnit lamelu spojky co 10 tisíc kilometrů. Posledním pokusem bylo obložení spojky organickou HDS lamelou, což se nakonec naštěstí ukázalo jako perfektní řešení – aktuálně je totiž na spojce po této úpravě odjeto již přes 25 tisíc kilometrů a stále drží.

Spojka s organickou HDS lamelou pro Focus RS od Xtreme

Vzhledem k tomu, že jsme do Focusu RS již investovali mnoho času, nervů a hlavně peněz, a navíc k tomu se nám podařilo vyřešit prakticky veškeré problémy, tak jsme nakonec rozhodnutí o stažení z nabídky přehodnotili. Úplně bez jakéhokoliv zásahu se to ale neobešlo a rozhodli jsme se alespoň pro snížení maximální doby pronájmu, a to na 3 hodiny, aby nedocházelo k nadměrnému opotřebení všech komponent. Věřte však, že tyto tři hodiny pro vás budou více než dostatečné a užijete si spoustu zábavy. Jako doma se „ereso“ samozřejmě cítí hlavně v zatáčkách okresek, na které je přesně stavěné. Pokud se tedy chcete alespoň částečně dostat do kůže rallye závodníka, tak věřte, že Focus RS vám přesně tohle splní. Úsměv na tváři vám vykouzlí také praskání z výfuku, které je pro RS třetí generace naprosto ikonické. Jakmile do něj jednou sednete a ujedete prvních pár ostrých kilometrů, tak do sebe všechno začne zapadat a zjistíte, že se jedná o naprostou dokonalost.

Nezapomeňte nás sledovat na Facebooku a Instagramu!

#projeďmě